Våra vanligaste frågor

På vår FAQ-sida har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren för att göra det enklare för dig. Här får du hjälp med allt från hyra och kontrakt till inflyttning, service och trivsel.

Boende & kontrakt

Uppsägning görs skriftligen. Uppsägningstiden är normalt tre månader räknat från nästkommande månadsskifte. Använd denna blankett för att säga upp ditt boende hos oss.

Hämta ner blankett

Det går att byta lägenhet med en annan hyresgäst. Starta processen genom att skicka in en ansökan.

Ansökan för lägenhetsbyte

Lägenheten ska lämnas välstädad och i gott skick. En besiktning görs innan du lämnar nycklarna, vänligen boka tid med din förvaltare. Eventuella skador eller brister kan du bli ersättningsskyldig för.

Vid inflytt får du nycklar och vi gör en gemensam genomgång av lägenheten. Om du upptäcker fel eller brister ska dessa anmälas inom 7 dagar.

Normalt ingår tre lägenhetsnycklar. Om du behöver fler kan vi beställa mot en kostnad. Förlorade nycklar måste anmälas omgående.

Sopor slängs i fastighetens avsedda kärl. Grovsopor, elektronik och farligt avfall ansvarar du själv för att lämna på återvinningsstation.

Vi har begränsat antal parkeringsplatser och garage. Kontakta oss för att ställa dig i kö. Felparkerade fordon kan bötfällas.

Fastigheten är ansluten till Allente via fiber-TV. Du kan teckna eget abonnemang för bredband och ytterligare TV-kanaler enligt deras utbud.

Tänk på att det är viktigt att ordna med en hemförsäkring. Försäkringen skyddar dig mot ekonomiska förluster vid till exempel brand, inbrott, översvämning eller om du blir skadeståndsskyldig.

Socialstyrelsen rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader.

Nedan är mer nyttig info.

Mellan kl 22 och 8 ska det vara tyst och lugnt – spela ingen hög musik eller liknande som kan störa dina grannar.

Ställ inte avfall eller tillhörigheter så som barnvagnar, dörrmattor eller liknande i gemensamma utrymmen – vid brand kan det bidra till stor fara både för rökutveckling och framkomlighet.

Förhindra inbrott genom att alltid stänga entrédörrar och låsa till vinds- och källarutrymmen.

Mata inte fåglar från fönster eller balkong, det kan både smutsa ner och locka råttor. Sätt balkonglådorna på insidan av balkongräcket så att de inte riskerar att ramla ner. Rök inte på gemensamma ytor och ta hänsyn till grannar även om rökningen sker utomhus som till exempel på balkongen.

Ja, men för att hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du tillstånd. Du ansöker om ditt tillstånd via vår blankett.

Hämta ner blankett

Vid dödsfall kan du som anhörig använda denna blankett för att säga upp lägenheten.

Hämta ner blankett

Hyra & betalning

Hyran betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen före varje månadsskifte. Vi rekommenderar autogiro för att undvika förseningar.

Obetald hyra kan leda till inkasso och i värsta fall uppsägning av kontraktet. Kontakta oss om du får betalningssvårigheter, så kan vi försöka hitta en lösning.

Såklart! Fyll i denna blankett och skicka in för att börja betala hyran med autogiro.

Hämta blankett

Felanmälan & service

Du kan enkelt göra en felanmälan via vår hemsida under fliken Felanmälan eller genom att ringa vår kundtjänst. Vid akuta ärenden (t.ex. vattenläcka eller likvärdigt) ring alltid vår jour.

Akuta fel är sådant som kan orsaka skada på fastigheten eller utgöra fara för människor, till exempel vattenläcka, total avsaknad av el, stopp i avlopp som riskerar översvämning eller trasig ytterdörr.

Vi ansvarar för fastighetens underhåll, installationer och vitvaror. Du ansvarar för normalt underhåll som att byta glödlampor, proppar, rengöra golvbrunnar och filter.

Ja, du får måla eller tapetsera själv så länge det görs fackmannamässigt, men inhämta först godkännande från din förvaltare. Om du väljer starkare färger eller mönster kan du nämligen bli återställningsskyldig.

Trivsel & regler

Ja, husdjur är tillåtna. Du ansvarar dock för att de inte stör grannar eller orsakar skador i lägenheten.

Alla hyresgäster ska visa hänsyn. Störande ljud, fester eller höga ljud nattetid är inte tillåtet. Upprepade störningar kan leda till uppsägning. Det ska vara tyst efter 22.00.

Du får möblera och använda din balkong/uteplats, men grillning med kol/gasol är förbjuden. Enbart grillning med el-grill. Hänsyn ska tas till grannar. Inglasning eller större förändringar kräver vårt godkännande.

Ja, installation är tillåten men måste utföras av fackman. Du ansvarar för eventuella vattenskador om installationen inte gjorts korrekt.

Vid akuta störningar kvällar och nätter, ring störningsjouren. Vid återkommande störningar, gör en skriftlig anmälan till oss.

Övriga frågor

Du når oss via mejl, telefon eller vårt kontaktformulär på hemsidan. Vid akuta fel efter kontorstid ska du alltid ringa vår jour.